السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)*** به وبگاه معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد خوش آمدید *** صفحه اینستاگرام بنده به نشانی sadriion_ir@ را دنبال بفرمایید ***
رضویه

بسم الله الرحمن الرحیم
در ایران تنها دو دانشگاه با رویکرد دانشگاهی-حوزوی در حال فعالیت هستند؛ یکی دانشگاه امام صـــادق(ع) و دیگری دانـشگــاه علــــوم اسلامی رضوی. شنــاخت بزرگتــرین نعمتــی است که معتقــدم از انتــخاب مهــم تر است. تکلیف بود که شما را با این مرکز علمی آشنا کنم تا جبرانی باشد برای دورانی که کسی برای راهنمایی من نبود.
در ضمن این صفحه شخصی بوده و کاملاٌ مستقل از مدیریت دانشگاه است و حقیر دانشجوی این فارغ التحصیل این دانشگاه هستم.
من علی صادقی هستم؛ فارغ التحصیل کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی ورودی 95 دانشگاه رضوی.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین نظرات
  • ۷ تیر ۹۹، ۱۱:۳۰ - حمدان مقدم
    ممنوم
  • ۰
  • ۰

در این بخش شما خواهید توانست به خوبی با دانشگاه رضوی آشنا شوید...     ادامه مطلب را بخوانید

معرفی دانشگاه

 

 

1.تاریخچه تاسیس:

 

 

این دانشگاه در سال 63 و با کسب اجازه از امام خمینی (ره) توسط تولیت فقید آستان قدس رضوی حضرت آیت ا... واعظ طبسی تاسیس شد. 

(حضور مرحوم آیت الله واعظ طبسی در میان دانشجویان دانشگاه)

 

(در ایام دفاع مقدس، طلاب و دانشجویان هم در جبهه علمی حاضر شدند و هم در جبهه ایمان علیه کفر مطلق)

 

(آرم دانشگاه علوم اسلامی رضوی)

 

(آرم آستان قدس رضوی) 

امام خامنه ای(مدظله العالی) در پیام افتتاحیه این دانشگاه فرمودند:(( دانشگاه اسلامی رضوی که امروز به میمنت سالگرد ولادت این امام بزرگوار و در پرتو فیوضات معنوی مرقد پاک و تابناک ان حضرت گشایش مییابد، خوب است بخشی از تلاش و فعالیت خود را به روشنگری تاریخ درس آموز زندگینامه دویست و پنجاه ساله ائمه اهل بیت (علیهم السلام) اختصاص دهد و طی کاری جمعی و همه جانبه، تاریخ سیاسی زندگی ائمه را با توجه به عنصر مبارزه که محور اصلی این تاریخ است برای نسلهای امروز و فردای جهان اسلام ترسیم کند.))

 این دانشگاه در زمان جنگ تحمیلی 18 شهید طلبه و دانشجو و 2 شهید امنیتی تقدیم جمهوری اسلامی کرد. 

امروزه بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیل این دانشگاه بعنوان امام جمعه، مبلغ، کارشناس قوه قضاییه، قاضی و دادیار، اساتید برجسته دیگر دانشگاهها، معلمین مراکز غیرانتفاعی و... در حال فعالیت هستند. چندی پیش یکی از شخصیت های داخلی مطرح کرد که:(( در ایران دو دانشگاه هستند که تروریست تربیت میکند؛یکی امام صادق تهران و یکی رضوی مشهد.)) افتخار این دانشگاه این است که خار چشم دشمنان نظام و تشیع گردیده است. یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه که تبعه یکی از کشورهای آسیای دور بوده، اکنون موسس و مدیر رادیوی اسلامی چین و در حال فعالیت فرهنگی است.

(آرم واحد شهدای بسیج دانشگاه)

 

(تصویری از شهدای دانشگاه)

 

 

 

راهبردها:

 

 

* براساس مصوبه جلسه سیصد و شصت و ششم شورای عالی انقلاب فرهنگی (مورخ15/10/74) با اهداف والای زیر تأسیس شده است:

 

 

 

       1) تربیت فقیه، محقق و مدرس در رشتههای مختلف علوم اسلامی به منظور تأمین نیاز حوزدهای علمیه و دانشگاه ها

 

 

        2) تربیت مبلع اسلامی به منظور نشر و ترویج فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت (علیهم اسلام)

 

 

         3) تربیت قاضی و حقوقدان متعهد و متخصص برای کشور - تربیت نیروی انسانی کارآمد

 

(سنگ نوشته افتتاح و تاسیس دانشگاه)

 

(حجت الاسلام فرزانه، ریاست دانشگاه)

 

 

 

***دانشگاه رضوی، یک دانشگاه غیر دولتی رایگان است که از دو چندین جهت بر سایر موسسات و دانشگاه های کشور ارجحیت دارد:

 

 

 

1)          1. تحصیل دورس حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر

 

 

2)         2. حضور اساتید برجسته دانشگاه های پایتخت بصورت پروازی

 

 

 

3)         3.تحصیل در جوار بارگاه ملکوتی امام رئوف

 

 

 

4)          4.  استفاده از امکانات آموزشی و منابع علمی ناب ( کتابخانه های آستان قدس و اهل بیت- کتابخانه تخصصی دانشگاه)

  (جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه)

همچنین در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اجرای برنامههای موفقی چون طرح مباحتات دانشجویی در دروس حوزوی (فقه، اصول، فلسغه و ادبیات عرب) و امتحانات شفاهی که از سنتهای آموزشی حوزه علمیه است؛ سطح علمی دانشجویان دانشگاه را برتری بخشیده است. اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی، علاوه بر تبحر در یک رشته تخصصی دانشگاهی به علوم حوزوی نیز در سطح خارج فقه و اصول و همچنین حداقل یک زبان خارجی تسلط دارند و دانشگاه علاوه بر دانش آموختگانی که به عنوان هیئت علمی به همکاری گرفته از اساتید دیگر دانشگاه‌های معتبر کشور نیز بهره میبرد. از دیگر ویژگیهای این دانشگاه میتوان به نگاه فراملّی و تبلیغ جهانی دین اسلام اشاره کرد که این امر موجب شده با جذب دانشجویان خارجی از کشورهایی چون چین و آذربایجان بستری جهت معرفی رویکردهای اسلام و تشیع ایجاد شود. نکته مهم دیگر آن که با توجه به توسعه دانش، دانشگاه نیز توانسته با بهره‌گیری از کارشناسان حوزه و دانشگاه، برنامه جامعی تدوین کند که ضمن حفظ اصالت حوزوی دانشگاه، آموزش های لازم را در رشته‌های تخصصی علوم انسانی به طلاب و دانشجویان ارائه دهد.

 

 

 

 

(ورودی ساختمان شماره 1)

 

(ورودی ساختمان شماره 2)

*ساختمان های دانشگاه

 

 

در تقسیم  بندی کلی، دوساختمان متعلق به دانشگاه است. اولین ساختمان که به ساختمان شماره1 معروف است مشتمل بر سه ساختمان میرزا جعفر و خیرات خان و همچنین ساختمان مرکزی که بین دو مدرسه میرزا جعفر  خیرات خان قرار گرفته است، می باشد. سلف سرویس، پیرایشگاه،خشک شویی،خوابگاه و متعلقات، سالن اجتماعات1، کتابخانه باز، آمفی تئاتر، بانک نرم افزار و اتاق تلویزیون در ساختمان شماره 1 قرار دارد. بیشتر کلاسهای صبح دانشگاه که مربوط به دروس حوزوی است در این ساختمان تشکیل میشود.

 

(حیاط میرزا جعفر)

 

(مدرسه میرزا جعفر در قدیم)

 

(مدرسه میرزا جعفر در قدیم)

 

(مسجد دانشگاه واقع در ساختمان مرکزی)

 

 

 

ساختمان شماره 2 جنب ورودی صحن هدایت با فاصله کمتر از 200متر نسبت به ساختمان شماره 1 بیشتر مرکز امور اداری است. دفاتر ریاست دانشگاه، معاونین، هیئت علمی و اساتید و بخش های اداری دانشگاه در این ساختمان قرار دارند. همچنین سایت دانشگاه (کافی نت)، باشگاه بدن‌سازی، باشگاه های هنرهای رزمی، کتابخانه تخصصی وآزمایشگاه زبان در این ساختمان وجود دارند و برخی کلاسهای دروس دانشگاهی نیز در این مکان تشکیل میشوند.

 

 

 

(حیاط ساختمان شماره 2)

 

(ورودی ساختمان شماره 2)

 

(حیاط ساختمان شماره 2)

 

(حیاط ساختمان شماره 2)

 

(حیاط ساختمان شماره 2)

 

(ورودی بست طبرسی)

کلاس ها

 

 

کلاس های این دانشگاه در دوساختمان قرار دارند. کلاس های شیفت صبح معمولاً در ساختمان شماره1 و کلاس های شیفت بعدازظهر معمولاً در ساختمان شماره 2 برگزار میشوند. در برخی کلاس نیمکت های چوبی و در برخی هم صندلی تک نفره وجود دارد. همه کلاسها مجهز به ویدئو پروژکتور هستند.

 

 

 

 

 

2.سیستم آموزشی:

 

 

سیستم آموزشی این دانشگاه مطابق دو نظام یکی حوزوی و یکی دانشگاهی مدیریت میگردد. در واقع هم از آیین نامه های مرکز مدیریت حوزه خراسان تبعیت کرده و هم از آیین نامه های ارسالی وزارت علوم. این دانشگاه دومین دانشگاه تلفیقی کشور بعد از دانشگاه امام صادق(علیه السلام) تهران است که علوم کلاسیک و علوم حوزوی به تناسب یکدیگر در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. دانشجویان در این دانشگاه علاوه بر طی کردن دروس حوزه طبق دستورالعمل حوزه علمیه خراسان،به فراگیری دروس تخصصی در رشته هایی مانند حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، اقتصاد میپردازند. همچنین در کارشناسی ارشد رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل علوم قرانی و حدیت، فلسفه و کلام اسلامی، علوم حدیت، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عرب، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق بین‌المللی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی است. و از رشته‌های مقطع دکترا نیز می توان به حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق بین المللی و فقه جزایی اشاره کرد.

 

 

 

(مرحوم کاتوزیان؛ پدر علم حقوق، از اساتید دانشگاه)

 

(بازدید آیت الله رییسی از دانشگاه رضوی )

 

(بازدید رییس سازمان سنجش از برگزاری آزمون ورودی سالانه)

(ساختمان شماره 1 دانشگاه در کنار صحن هدایت حرم مطهر واقع شده است)

3.مدرک تحصیلی

 

 

پس از پایان یافتن دوره تحصیلی دو مدرک به دانشجویان اعطا خواهد شد. یکی تحت عنوان مدرک حوزه تایید شده توسط مرکز مدیریت حوزه خراسان و یکی تحت عنوان مدرک دانشگاهی مرسوم تایید شده از سوی وزارت علوم کشور. به گونه ای که میتوان پس از تحصیل در دانشگاه، تحصیلات حوزوی را در حوزه های علمیه ادامه داد. قابل توجه است که این دو مدرک کاملاٌ معتبر و دارای اعتبار ملی و بین المللی است. این دانشگاه در نزد جامعه علمی بین المللی شناخته شده و مورد بررسی است؛ به نحوی که چند تن از دانشجویان این دانشگاه مورد دعوت دانشگاه های اروپا قرار کرفتند و این نشان از اعتبار این دانشگاه و اساتید آن در میان جوامع علمی است. برنامه آموزشی و ساختار درسی این دانشگاه به تصویب وزارت علوم رسیده است.

 

 

 

 

 

4.هزینه تحصیلی

 

 

مکان این دانشگاه جزء مکان های تاریخی-علمی مشهد به شمار میرود. دو مدرسه معروف خیرات خان و میرزا جعفر، در قدیم، محل تدریس و تعلیم و تعلم طلاب و علاقه مندان علوم دینی بوده و وقف علمی آستان قدس رضوی گردیده تا طلاب علوم دینی در جوار امام رئوف کسب معرفت کنند. از این رو علاوه بر مکان مقداری اعتبار مالی نیز بعنوان هزینه های این مدارس وقف اداره آن در نظر گرفته شد. علاوه بر آن مبالغی نیز بعنوان بودجه سالانه از سوی آستان قدس رضوی به دانشگاه رضوی وارد میگردد. از آنجایی که مدارس و مکان وقف شرعی است هزینه ای بابت خوابگاه و امکانات رفاهی دریافت نمیگردد و برای رفاه حال طلاب و دانشجویان، سلف سرویس این دانشگاه نیز کاملاً رایگان است (سه وعده در هفت روز هفته). کلیه امور آموزشی و رفاهی و فرهنگی این دانشگاه رایگان بوده که البته در ضمانت رعایت قوانین و تحصیل خواهد بود. زیرا هزینه های صورت گرفته وقف شرعی است و نیازمند رعایت وقف نامه و شرایط آن.

 

 

 

5.وضعیت خوابگاه ها

 

 

شرط استفاده از خوابگاه دوچیز است:1.مجرد بودن 2.ساکن غیر مشهد (غیربومی). مکان خوابگاه در داخل خود حرم مطهر و مشرف بین صحن هدایت و ورودی طبرسی حرم مطهر رضوی مستقر است و از دوساختمان تشکیل شده است. اتاق های این خوابگاه از سه گروه تشکیل شده است:اتاق های دونفره، سه نفره و چهار نفره. هر دو ساختمان با معماری ایرانی اسلامی و مستحکم، دارای یک حیاط، حوض، باغچه و درختان چند ساله میباشند. راهروها و سرویس بهداشتی و حمام هر روز صبح نظافت شده و در بین ترم که دانشگاه تعطیل است، مورد سم پاشی و نظافت شیمیایی قرار میگیرند؛ اما نظافت اتاق ها بعهده ساکنین آن است. معمولاً شیوه پخش کردن اتاق ها به این نحو است که دانشجویان ورودی جدید در اتاقی قرار گیرند که اعضای اتاق سال بالایی باشند. در هر طبقه سرویس بهداشتی و حمام مشترک به تعداد کافی وجود دارد. همچنین رختکن هایی از نوع متحرک برای خشک کردن البسه قرار داده شده.

 

 

 

6.امکانات رفاهی

 

 

برای رفاه حال دانشجویان، سهمیه رایگان ماهانه برای استفاده از خشک شویی در نظر گرفته شده است. این خشک شویی در ساختمان خوابگاه میرزا جعفر قرار دارد تا دیگر نیازی نباشد تا افراد برای نظافت البسه خود دانشگاه را ترک کرده و آواره خیابان ها  شوند. همچنین در خوابگاه خیرات خان، پیرایشگاهی قرار دارد که دانشجویان برای نظافت و اصلاح موی سر خود از آن استفاده که همه روزه در ساعتی مشخص با نرخی بسیار پایین به دانشجویان خدماتی ارائه میکند. همچنین مکانی هم برای انجام امور تایپ و تکثیر و متعلقاتش در ساختمان مرکزی دانشگاه در نظر گرفته شده است تا امور پرینت و کپی مقالات و اسناد دانشجویان انجام گیرد. برخی از خود دانشجویان نیز که شم اقتصادی خوبی دارند، به هم دانشگاهی های خود محصولات روستایی و شهری وطن خود را مانند خوراکی ها و... ارائه میکنند. در اینجا بسیاری از سال بالایی ها کتب سال های پیش خود را که دیگر نیازی به آنها ندارند با نصف قیمت در اختیار کسانی که به آنها نیاز دارند، قرار میدهند. همچنین برخی از دانشجویان محصولاتی را نظیر انگشتر،گردو،عطر، لوازم الکترونیکی، البسه، کتب و لوازم تحریرو... برای فروش در اختیار دوستان خود قرار میدهند. در ساختمان شماره 1 نیز دستگاه خودپرداز بانک تجارت قرار دارد.

 

 

 

(آمفی تئاتر دانشگاه)

 

(کتابخانه تخصصی دانشگاه از جمله بزرگترین منابع علمی خراسان محسوب میگردد)

 

(کلاس های دانشگاه)

 

(مسجد دانشگاه)

7.سلف سرویس دانشگاه

 

 

سلف این دانشگاه در ساختمان خوابگاه خیرات خان قرار داشته تا دیگر فاصله ای بین اتاق ها و سلف نباشد و دانشجویان براحتی بتوانند از امکانات آن استفاده نمایند. متناسب با ساعت رسمی کشور و تغییرات 6ماهی آن، برنامه و ساعت سلف تغییر میکند اما بصورت میانگین از ساعت6 الی 8 صبحانه، 11 الی 14 ناهار و 19 الی 20 شام سرو میشود. هفت روز هفته تغذیه دانشجویان تامین است. در ایام ویژه ماه رمضان، کیفیت و کمیت غذا تغییر کرده و منوی غذایی نیز افزایش می یابد. دانشجویان در اول هر هفته می بایست با استفاده از سامانه سلف، اقدام به رزو غذا کنند و چنانچه وعده ی غذایی خاصی را نمیپسندند، آنرا لغو کنند. دانشجویان در قبال تغذیه، هزینه ای نمیپردازند اما چنانچه وعده را رزرو کرده اما غذای آن را دریافت نکنند به منزله خسارت تلقی شده و جریمه میشوند و چنانچه جریمه ها به محدوده خاصی برسد، امکان استفاده از غذا مسدود میشود تا زمانی که جریمه پرداخت گردد.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات (۱۴)

سلام ای کاش اندکی از واقعیت های آن دانشگاه را هم می نوشتید. عکس هاشمی، وضعیت بسیج و ...

سلام.دانشجو نمی خواهید؟

پاسخ:
با کمال میل

بیقرار عزیز، الان عکسی از هاشمی  نیست، بسیج هم فعاله،اون قضایا مربوط به قبل میشه

  • مسلم عباسپور ریکنده _ساری
  • من ورودی دیپلم سال81 رشته علوم قرآنی و حدیث دانشگاه بودم .،بهترین لحظات عمر و زندگی ام دورانی بود که در اون دانشگاه سپری شد، اساتید بزرگ،همچون استاد دلبری، رستمیان ،اصغری،مروی و.... وسیستم آموزشی، رفاهی بسیار بالا، بودن با دوستان و دانشجویانی وارسته و اهل دلی که یادآوری اون اشک رو به چشمام میاره.. محمد حسین چینی چیان مداح دلسوخته ی عزیزی  که تو اون سالها پرکشید و با رفتنش کل بچه های دانشگاه فقدانش رو به شدت احساس میکردن.. روحش شاد 

    پاسخ:
    خاطرات خودتون را با ما به اشتراک بگذارید ممنون از شما

    سلام

    فوق لیانس مدیریت اجرایی دارم.دوست دارم دکتری از این دانشگاه بگیرم.لطفا راهنمایی یا شماره تماس اعلام کنید.ممنون

    پاسخ:
    سلام. این دانشگاه دکترای مدیریت نداره. صرفاً در رشته های حقوق و فلسفه، فقه و... دکترا داره.
  • حمدان مقدم
  • ممنوم

  • فاطمه حسنی
  • سلام. من رشته علوم قران و حدیث ترم پنجم دانشگاه شهید باهنر کرمان هستم. خیلی دوست دارم کارشناسی ارشد بیام اونجا. برام خیلی دعا کنین.... امیدوارم اقا جان من رو سیاهو قبول کنن تا بیام در جوارشون درس بخونم....

    پاسخ:
    ان شاءالله

    سلام علیکم. یاد ایام خوش دانشگاه رضوی بخیر.

    همون طور که یکی از دوستان گفتند، حقا دوران دانشگاه، بهترین روزهای عمرمان بود .... یا امام رضا ع ....

    سلام علیکم یعنی بعد از گرفتن مدرک حوزوی در دانشگاه رضوی میتونم ملبس به لباس روحانیت بشیم

    پاسخ:
    بله.

    ایا این دانشگاه برای رشته ی جامعه شناسی تضمینی برای اشتغال دانشجویانش دارد یا خیر ؟ و سوال بعد اینکه ایا میشود بعد دو ترم از جامعه شناسی به رشته حقوق تغییر رشته داد ؟ 

    پاسخ:
    هیچ رشته ای تضمین شغلی و بورسیه استخدام نداره و مث سایرین باید دنبال شغل بگردید

    سلام حافظان قرآن (که مدرک کارشناسی دارن)هم باید آزمون ورودی بدن؟

    پاسخ:
    بله. ولی در امتیاز مصاحبه تاثیر داره

    سلام من دانشگاه امام رضا درس میخوانم و با نظر به اینکه زیر نظر آستان قدس هست  متاسفانه هیچگونه از این خدمات و رفاهیات را ندارد چرا  واقعا؟؟؟

    صرفا چون طلبگی نمیخوانیم باید فرق گذاشت؟؟؟ شهریه می‌دیم پول خوابگاه و خورد و خوراک می‌دیم چون صرفا طلبه نیستیم 

    لطفاً برای دانشجویان ارزش قائل باشید باتشکر

     

    سلام من لیسانس دارم برای ارشد میخواستم آزمون این دانشگاه رو شرکت کنم، اما دودلم، اگرکسی از دانشجویان دانشگاه میتونه راهنمایی ام کنه لطفا به ایمیل پیام بدن

    با مدرک کارشناسی ناپیوسته حسابداری هم میشه تو یکی از این رشته های کارشناسی ارشد این دانشگاه رضوی ثبت نام کرد؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی